עסקי זכיינות בישראל הם עסקים פופולאריים ומבוקשים מסיבות שונות. יש בהם יתרונות מכריעים לאנשים אשר עושים את דרכם הראשונה בעולם העסקים והיכולים לעבוד בכפיפות לגוף מסחרי דומיננטי. זכיינות ניתנת בעסקי מזון, מסעדנות ובתי קפה, אופנה, הנעלה, קוסמטיקה ויופי ועוד. בעקרון, כל מי שמקבל סניף לזכיינות מקבל עימו מותג ידוע ומוכר. כך הוא יכול ליהנות כבר בהתחלת הדרך ממכירות עבור לקוחות האוהבים את המותג. בנוסף לכל אלו, הוא מקבל הדרכה מהרשת, ליווי צמוד, מאפשרים לו להשתלם ולחוות עבודה בסניפים אחרים של הרשת ועוד.
הזכיין מתחייב לנהל את הסניף על פי עקרונות ותנאי הרשת. במקרים של מסעדות, למשל, הוא יעבוד על פי תפריט המוכתב על ידה ו/או התאמות לאזור בו הוא פועל בתנאי שהנהלת הרשת מאשרת אותן. בנוסף, הוא חייב לרכוש מוצרים ממנה. לצד כל אלו, משלם הזכיין סכומי כסף שונים. סכום ראשוני תמורת קבלת הזיכיון וסכומים חודשיים כתגמולים שנקבעים על סמך אחוזי מכירות או על פי קריטריונים אחרים הנקבעים ביניהם. סכומי כסף אחרים ניתנים עבור פרסום שוטף, ליווי וכדומה.
הזכיין הוא האחראי על הקמת העסק, שיפוצו ועיצובו. הוא גם רוכש בכספו את כל הציוד. יחד עם זאת, כאשר העסק מנוהל טוב אזי יכול הזכיין לקבל את סכום השקעתו אם וכאשר הוא ירצה למכור אותו. קיים יתרון מובהק אחד נוסף והוא הרצון של הרשת להצליח. מנהליה יעשו ככל יכולתם לתמוך בזכיין. סניפי עסק מוכר מבוקשים מאוד ומשמשים חנויות עוגן בקניונים, ברחובות מרכזיים במרכזים מסחריים ועוד, כך, שהדבר מהווה עוד סוג של יתרון לקבלת קהל לקוחות רב.
קבלת זכיינות בישראל נעשית לאחר שהמועמד אושר ונערך חוזה מתאים. חברות גדולות מכתיבות, במידה רבה, את החוזים שלהן ויש קושי רב לשנות בהם דברים מהותיים. יחד עם זאת, תמיד קיימת אפשרות למשא ומתן בנושאים שונים כולל עמלות וכספים המועברים לרשת. מומלץ מאוד להיכנס לתחום הזכיינות עם ייעוץ נכון והכוונה של יועץ עסקי המתמחה בתחום. השיטה מאפשרת כניסה טובה וחלקה לתחום העסקים וזכיין מצליח יכול להתרחב בתוך הרשת עצמה. כך, שתכנון טוב יכול רק לסייע.